Tuesday, December 7, 2010

Daging Rebus Air Asam dan Sup Gear Box


Menyembelih qurban juga merupakan amalan yang disukai oleh Allah Subahanhu wa Ta‘ala dan sebagai bukti serta keikhlasan kita dalam menghidupkan syi‘ar agama Islam. Ini jelas difahami dari firman Allah Ta‘ala yang maksudnya: “Daging dan darah binatang qurban atau hadyi itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa daripada kamu”. (Surah Al-Hajj:37)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rezeki kami sekeluarga di Raya Haji tahun ini, dapur saya terima hampir 3 Kg daging, 1kg hati-limpa-paru dan 2 Kg tulang.

Agaknya ramai yang bertuah dapat membuat korban tahun ini. Syukur Alhamdulillah.


Di khariah tempat saya tinggal, ada sebuah kereta merayau2 melihat aje ada orang di luar rumah dia singgah untuk sedekahkan 2 beg daging. Kebetulan saya tengah rajin nak cuci najis Rabbit Aqis, dapatlah kami 2 beg lebih kurang 1.5 kg.


Di sekolah kakak saya pula, ada hamba ALLAH yang bertuah dia sedekahakan 2 ekor lembu kepada Sekolah (sekolah pula open 7 bahagian utk buat korban) untuk manfaat sekolah. Janjinya bagi 2 ekor sampainya 3 ekor. Mulia sungguh hamba ALLAH yang merahsiakan identitinya itu.














Saya pun dah pening nak masak ape... kalau ramai tak de masalah ini kami 3 beranak saje.... saya pun agihkan bagi kat mak sikit daging tu, tulangnya en suami suh saya repeat masak sup sampai jadi kantanya...




Saya nak bawak balik rumah mak aje tulang tu mulanya, makan sup gear box mak. Biar org berpengalaman buat baru lah puas hati. Sekali abbie sound dia nak bini dia yang masak, tak kan nak harap mak aje, bila bini nya nak masakan utk dia plak....ayyyark.... ok la laling ... saya yang menurut perintah....




1st trip masak, kena reboil balik sebab dalam2 tulang tak cukup masak....


Daging tu saya perap buat grill daging (tekan aje button yang disediakan set aje timing nya)....


2nd trip masak sampai dah berani la bagi kat adik saya seketul gear box tu...huhuhu.... enjoy betul (kalau jadi la kalau tak jadi - hrmmmm) .....



















Beberapa hari setelah naik jemu makan sup, daging goreng and grill - terbaca plak status Razak di FB " Daging Rebus Cicah Air Asam"!!!


Pergh tak leh tahan la...


Terus aje buat!!!




Ini percubaan pertama saya buat air asam ala kenduri di sebelah utara punya.


Mak mertua saya dah lama request tapi tak berani nak cuba sebab bahan utamanya krisik. Dengar2 macam takut je tak jadi... tapi bila dah buat - oh ok - not bad... tak la susah... so lepas ni kalau mak mertua request lagi boleh la saya buatkan...ahaha....mak saya kata tak jumpa kat kenduri belah lain, asyik jumpa kat belah Utara je...kalau mak saya tak bagi tau saya pun tak perasan.... huhu ...





Lagi bersemangat sebab nak test cili yang dipetik di kebun mini kami ni.... ahaks.... sangat teruja tau.

Puas gila bila time jadi...huhu....


Hari tu try buat kek batik leh plak tak jadi. Kata abbie: takat kek batik pun tak success ekk!!! ... saya pun tak puas hati gak sebenarnya, tu baru kek batik tu belum kek tah ape2 lagi ... tapi masa tu anak dara saya menolong sekali dia masukkan air dalam serbuk milo... tak pe lepas ni ada time saya akan cuba lagi.


Gara-gara shana asik cite kek batik ritu la nih ....


Me: Titisan darah korban yang pertama adalah pengampunan bagi dosa-dosa yang telah lalu.


No comments:

Post a Comment