Tuesday, October 26, 2010

Penge 'paw'

13 Oktober haritu,

HOT FM punya Hot Check (ye ke ejaannya) on topik "Rakyat Malaysia Pemurah Tak Bertempat". Respon tajuk akhbar pada hari tersebut.

FBI ada cerita pasal pengalaman dia masa zaman tengah belajar dulu... lebih kurang macam ni la:

ada seseorang yang nampak macam dalam kesusahan cerita tertinggal itu tertinggal ini nak balik sana nak balik sini .... disebabkan dia masih pelajar dia ada bape ringgit je la yang boleh di bagi.... tak silap katanya RM10 ....

Berapa umur FBI ni?

Rasanya dia ni pangkat abang-abang....zaman campus tahun 90-an.... kalau betul jangkaan saya tu maknanya "makhluk pengepaw" dengan kaedah ni dah lama la ada.... bukan la modus operandi yang baru rupanya....

----------------------------------------------------------------------------------

Sekitar pertengahan tahun 2006, Hentian Sungai Perak .....

Adik lelaki saya isi minyak di Petronas, ada sorang pakcik ni menongkah arus berpatah balik di laluan motosikal. Dia mendekati adik saya dan memulakan dramanya.

Pakcik : Pakcik dalam kesusahan ni nak. Pakcik baru balik dari USM tgk anak pakcik kemalangan. Kereta pakcik tinggal di sana. Pakcik bawak balik motor anak pakcik ni. Pakcik nak mintak tolong sangat kat anak.

BE: Tolong ape pakcik?

Pakcik : Beg duit pakcik tertinggal dalam kereta pakcik di sana. Minyak motor pakcik dah habis ni nak balik Cameron Hinghland. Pakcik nak pinjam duit dalam RM50

BE: Saya pun tak berduit pakcik. Saya belajar lagi.

Pakcik: Kalau macam tu berapa yang boleh la nak... bagi no akaun dan no telefon anak sekali. Esok pagi-pagi pakcik masukkan dan call anak ye....

Adik saya bagi Rm25 duit poket yang mak dan abah saya bagi untuk belanja dia di tempat belajar kepada orang tua tu....

Bila adik saya cerita, saya marah-marah juga, senang sangat percaya. Orang tu menipu tu. Sebab sebelum tu, sekitar awal tahun 2006, CikAni saya ada terkena macam tu jugak oleh seorang pakcik di Hentian Medan Gopeng.

Adik saya kata, "biarlah kat dia - ingat dia boleh aman ke kat dunia ni disebabkan RM25 tu je.... kat akhirat esok lagi nak menjawab ... kalau dia insaf dia bayar la balik , dia ada no akaun aku"....

Adik saya kata lagi "lagipun bukan aku leh tau dia betul2 susah ke tak, ALLAH je yang tau... kalau aku tak tolong tapi dia betul2 susah aku jugak yang susah, skang ni kalau dia menipu semoga dia la yang susah"

Kes yang makcik saya kena lagi ntah pape, boleh pakcik yang sama dtg paw makcik saya untuk kali kedua dengan drama yang sama. Dah kerap sangat menipu agaknya sampai tak perasan dah mangsa. Selang seminggu je kejadiannya.

Pakcik: Nak, pakcik nak balik ke utara. Duit pakcik tercicir. Tak cukup lagi RM10 nak buat beli tiket.

Wan : Pakcik, minggu lepas kan pancik nak balik ke Tanjung Malim kan...saya dah bagi dah RM10....tak cukup lagi ke pakcik??? tak sampai rumah lagi ke pak cik ???

CikAni saya terus sound aje pakcik tu sebab rasa geram sangat tertipu dengan "awta" org tua tu. Takde nak dengar dah dia starting dia punya cerita. Dah la muka masih segar boleh cam, baju pun baju yang sama dengan minggu lepas punya. Sekali pakcik tu pun tak nak kalah.

Pakcik : Alah takat RM10 pun nak berkira. Macam ni la org kalau dah senang tak nak membantu langsung.

Selamba dia sound dan blah.... ~cari mangsa seterusnya la tu.....~

Hampeh betul.....

Lepas tu ada la beberapa kisah lagi di Hospital Besar Ipoh yang lebih kurang juga kisah2 dramanya. Mengepaw org dengan drama yang bermacam-macam rupa.

Masa tu CikAni saya bertugas di sana.

Rupanya, banyak sangat makhluk ni berkeliaran atau pun makhluk tu makhluk yang sama.

Saya sangat pelik, hairan, menyampah, geram, jijik, bengang dan macam-macam lagi la perasaan bila pikirkan pasal pengepaw ni. Dah la tua. Nape la buat camtu. Teruk gila. Bukan semua org tengah senang. Sedap2 je mintak duit org. Macam adik saya, dia leh bagi semua duit dia pada org tua tu!!!!

Selalunya kalau saya terlalu tertanya-tanya, ALLAH akan tunjukkan saya dengan bagi saya melalui nya sendiri... skarang ni kalau saya dah jadi sangat tertanya2 dan tak puas hati baik la saya istighfar banyak2 ..... mintak sangat di jauhi ..... sebab dah banyak kali sangat terjadi lepas saya tertanya2 asyik memikirkannya - ALLAH bagi jawapan tu kepada saya dengan saya melaluinya sendiri....

ya .... akhirnya! saya telah mengalaminya sendiri : Penge”paw” saya ada watak dan berkarekter. Dramanya bertaraf megadrama kalahkan drama terbitan Eurofine atau Suhan Movie.

Penge'paw' saya seorang cikgu ..... cikgu taik kucing!!! (cerita lanjut)

Me: Ces!!! Terkena jugak aku dalam kisah ini.

No comments:

Post a Comment