Friday, October 22, 2010

5 Tahun Pertama Penting Anak

Soal kanak-kanak yang berumur 5 tahun sudah menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira bukan masanya untuk diukur sebagai penilaian. Penilaian di peringkat usia 5 tahun adalah terlalu subjektif untuk menentukan kejayaan masa depan kanak-kanak (Prof. Madya Dr. Bustam Kamri, Pa&Ma November 2010 [m/s 98] ).


Suka sangat dengan statement Prof ni..... suka! suka! suka!


Sebab saya tak nak kejar-kejar nak pastikan anak boleh itu boleh ini dalam masa PRA persekolahan ini. Kalau dia boleh sendiri - Alhamdulillah saya bersyukur sangat-sangat. Kalau dia nak belajar pun Alhamdulillah saya akan sokong sedaya yang mungkin.


Hujung minggu di kampung, mak ada sound saya sebab masih belum start ajarkan dia mengaji Quran.

Mak : Hang bila nak ngajar ngaji dia ni?
Ummie: Bulan 12 ni baru nak masuk 4 tahun mak....Nampak je besar - umur 3 tahun lagi mak.....
Mak: Yang dunia semua pulun, hat yang akhirat tunggu-tunggu dulu....
Ummie: Biarlah start lambat sikit, tak nak dia bosan. Kalau boleh nak ajar sendiri tak payah hantar kat org....kang kalau dah lama-lama ngan mak bapak sendiri kang dia bosan mula la banyak songeh pulak.....
Mak: Boleh je sambil-sambil....asyik menyanyi je budak ni ............. itu ini itu ini itu ini itu ini ........ anak org tu anak org ni .......

Hadoi!!!


Mula tak amik kisah sangat.. Tapi gaya mak cakap tu macam saya bias, tu yang rasa tak sedap sket tu. Sesekali pk macam ada betulnya mak kata (nasihat org tua kalau bangkang payah juga), tapi bila pk dua kali macam tak pe lah...


Yang jadi puncanya pasal Aqis dah banyak guna word in english. Bukan saya recruit atau ajar dia.... cuma saya bagi dia tengok PHDC dalam english, CD (Barney, Dora, Noddy dll) semua in english, kadang-kadang buku pun saje saya beli in english. Tu yang mak kata saya "pulun hat dunia" agaknya .... hehehhe..... tapi CD mengaji, Doa-Doa semua ada jugak dalam collection dia.... cuma saya jarang nak suruh dia duduk dan saya ajarkan satu-satu kat dia.....


Dulu masa tengok zaman cik kak - cik kak dan mak mak punya respon terhadap result anak-anak, saya rasa macam membosankan sungguh. Saya nak cuba tak kan pentingkan semua tu. Yang penting support dia dengan ape yang dia dapat masa tu. Biar dia rasa itu satu pencapaian yang bagus juga untuk satu permulaan kepada pencapaian yang lagi bagus.


Tapi bila dah duduk di tempat tu..... tak leh lari la..... sama juga rupanya..... ngeh ngeh ngeh.....


Masa peperiksaan awal tahun yang lepas Aqis dapat No 7 dari 11.... saya rasa sangat frust. Tak leh nak elak perasaan tu.... Masa pergi tgk report kad dia cikgu bagitau ada satu paper tu Aqis tak mo buat.... Dia buat sikit pastu dia tidur......beza markah dengan pelajar nombor 1 sebanyak 20 Markah yang dia lost kat paper tu.... aduh.....

Ummie : Frust tak?
Abbie: Rasa jugak.
Ummie : Macam ni la mak bapak kita dulu ek .....patut la beriya nak marah-marah.....nak push tu nak push ni......
Abbie: Hrmm .....
Ummie: Kena kontrol perasaan ni sebab baru tadika kita tak leh nak "tiaw" dia.... kena back to our planning la.....
Abbie: ayg la...abg ok je... kang emo la tu....

Saya rasa perlu buat sesuatu. Jenuh juga mencari ayat dan perkataan yang sesuai dengan umur dia supaya dia boleh faham tentang "PEPERIKSAAN".

Ummie: Wahhh hebat la anak ummie.... tapi Aqis menang sikit je tak menang banyak ... kalau dapat no 1 ke no 2 ke no 3 ke - Aqis menang baaaaaaaanyak sangat! Nanti masa periksa Aqis kena buat betul2, tak boleh tidur-tidur lagi.....
Aqis: Aqis kan dapat no 7
Ummie: No 7 pun ok.... Aqis kena buat betul2 supaya Aqis menaaaaaaaannng banyak banyak macam Dania, Fadilah ngan Udin....
Aqis: " Kalah Menang Bukan Ukuran - Kalah Menang Bukan Ukuran" .......


Ha....Hamik ummienya... sekali dia nyanyikan lagu sukan sekolah dia la plak......Siap ulang-ulang dan joget-joget lagi......




Doa seorang ibu lah senjata. Saya rasa saya bukan talented bijak dan bukan hardworking. Tapi alhamdulillah saya selalu dapat "Yang Besar-Besar" masa zaman belajar dulu yang kadang-kadang saya rasa tak padan pun dengan kemampuan saya. Semua ni berkat doa mak dan abah yang tak pernah jemu.



Me: Masa tgk cerekarama "Berdosakah Aku" hujung minggu lepas, menitis air mata saya bila tengok mak di sebelah yang dah tertidur depan TV tanpa sempat tgk kesudahan drama. Semua perasaan bercampur baur..... Orang dulu-dulu sayang anak tak sama macam orang sekarang. Dorang tak pandai nak tunjuk. Perlakuan dorang tu terbalik dari definisi sayang pada mata kasar kita.

No comments:

Post a Comment