Saturday, July 17, 2010

Evolusi Minda

Masa di tingkatan 3, paksu saya yang baru memulakan alam pekerjaan ada memberi beberapa buku rujukan sains masa dia ambil SPM dulu....konon2 nanti masa dah masuk menengah atas boleh la buat tambah-tambah nota yang ada.... masa saya tengok kandungan nota2 SPM tu saya terkejut tgk how easy the SPM masa tu sebab 60% kandungan nya adalah pelajaran sains yang saya belajar masa di tingkatan 3 ketika itu....

Juga suatu ketika dulu saya sangat teruja bila dengar mak bercerita yang masa saya 6 tahun saya dah boleh membaca semua bahan bacaan dan quran (actually biasa2 je tu tapi sebab ketika tu tak ramai yang menonjol di persekitaran saya, so nampak macam bagus la tu kononnya)...

Ketika di usia 5 tahun, pernah di dalam kereta saya tak henti2 membaca no plat kenderaan yang di hapan sehingga mengjengkelkan saya fikir. Sebab asyik disuruh "sudah-sudah la tu" oleh mak saya.

And today, anak saya yang berusia 3 tahun setengah (dan sudah pastinya anak-anak uols yang seusia juga) sudah mula bising suruh saya kejar kereta di hadapan untuk dia bacakan plat kereta tersebut....

Budak-budak sekarang mmg cepat belajar....ibu bapa sekarang pun banyak yang ambil tahu dan tahu untuk membantu perkembangan minda anak-anak.....banyak bahan2 macam buku, cd, toys, etc yang turut membantu....

Alhamdulillah....cukuplah dia sekadar berkembang seimbang mengikut perkembangan seusia dia...tidak terlalu lebih dan harapnya jangan la terlalu ketinggalan....

Di usia ni ape yang dia dapat kat sekolah tu saya warm up kan lagi bila dia bercerita dan sebut2 di rumah untuk dia lebih faham dan enjoy...untuk saya mengajar dan menggasak dia tidak sama sekali....biarlah dia meneroka sendiri dulu.....


Seronok baca kisah baru-baru ini tentang budak 3 tahun yang sudah mampu menghafaz 30 surah lazim....mengagumkan....semoga kebijaksanaan dia berpanjangan sehingga dewasa dan membawa manfaat untuk agama dan bangsa.....amien....



2 comments:

  1. Kak Wa..malunya aku..hebatnya Dina ko..jauh ketinggalan Adam aku.

    ReplyDelete
  2. li..bukan adam dah lama start mengeja suku kata yang "ba" "ta" tu ke?

    Dina ni takde la semua huurf dia tau lagik ada gak dua tiga yang dia tak ingat dan tak cam...and number lak kalau suh dalam BM dia merangkak sket nak cam...dia just kenal in english je wat masa ni...

    ReplyDelete