Tuesday, April 14, 2009

Dina Demam Panas

Memang kalut - kabut - kusut last week...


Petang 9 Apr 2009:

Dina ikut Ain (ngan mak dan adiknya) g main di playground (Taman Polo)..lepas semayang maghrib aku amik Dina kat umah Ain (just depan umah je)..masa tu dia dah siap mandi (pinjam baju tidur Ain)...hingus dina makin pekat dan agak heavy, badan pun agak panas tapi dina still aktif macam biasa..

So tak leh ngelat....mengaji macam biasa (main je lebih)



Lepas ngaji siapkan nasi ayam yang aku beli, tengok2 Dina dah tertidur kat depan...gerak ajak makan pun tak nak...pegang badan dia dah panas semacam je...mmg panas sangat kalau ikut2kan tapi Dina nidah dekat 3 minggu demam kebah demam kebah...bagi ubat je kebah...so aku rasa macam biasa2 je la...tapi aku still cari termometer and kool fever...ya ampunnnnnnnnnnnnnnn...masa ni la tak jumpa sampai aku dah naik bengang la....time2 camni la tak nak jumpa...ni masalah aku kalau nak simpan, kononnya tempat yang abis selamat akhirnya tak jumpa langsung...habis rumah aku geledah dan sepahkan semata2 cari termometer tu coz yg penting aku leh tau suhu dia bape senang aku nak take action..


dalam duk mencari2 tu aku sambil2 buat keje aku, edit gambar rumah yang aku nak tunjukkan pada mertua dan parent aku sampailah aku tertidur...pegang Dina lagi dah surut panas nya so aku pun hanyut....dalam kul 3 pagi dia merengek2 sambil tangan dia pukul2 gerakkan aku....


Tetau tengok Dina dah macam ni!!!!!!!Sape tak cuak weiiii....sebak dan takut sangat....





Aku nak taruk ais dia refuse, nak jelum pale dia nangis2...aku tak nak la pressure dia lagi so aku turutkan aje la...aku cuci dan biar je dia baring...sementara tu aku call mak tanya nak wat camne...mak kata taruk ais dan tgk kalau masih berdarah g Hospital la....then dah sengah jam aku tgk masih berdarah gak lagi...malas nak susahkan hati mak jauh dia nak rushing2 lak kang aku tak call dah mak...


Aku nak watpe pun dia tak kasi...dia terus terbaring dan tidur...aku dah susah hati dah la sorang2 je kat umah...nak g Hospital pun aku macam berani tak berani je nak kuar umah kul 3 pagi camtu...aku call pengasuh Dina, dia kata biasa berlaku kalau panas sangat, taruk ais (masalahnya aku tak berjaya nak taruk ais, Dina punya ronta masyaALLAH)...


Dah dekat sejam masih berdarah lagi...aku dah tak boleh nak duduk dah...nangis sorang2 tgk anak macam ni...termometer aku hampeh tak jumpa2 gak (mmg geram betul ntah mana la aku letak sebab aku beli time dina dalam pantang lagi pastu tak de la guna pun coz Dina cepat sembuh dari demam selama ni)


Aku call Arifah tapi tak berjawab, Call Aidah di Johor (Pharmacist)-dia kata better bawak lekas ke Emergency coz budak2 ni kita tak leh jangka2 je...at last tengah2 bersiap Arifah call back and suh aku lekas2 pegi coz budak2 kalau dah sejam tu kira lambat sangat la bertindaknya....Fuh~~~


Aku kuar umah siap intai2 kiri kanan (macam2 aku takut hantu la org la semua la), aku Call mak Ain (jiran depan umah) tapi tak pick up pulak...sungguh2 gak aku call niatnya nak mintak tolong dia jenguk aku nak kuar dukung anak tu (rupanya hp dia duk tingkat bawah)...aku tawakal je kunci umah then dukung anak lari masuk keta - kunci - jalan terus (pengasuh Dina dah pesan g amik dia sekali g Hospital, tapi umah dia jauh sangat kebelakang, aku ni bukan la jenis yang berani sangat - hehehe)


Kat sana DIna muntah, dalam muntahnya dah banyak darah berketul2 hitam dah...aduhhhh mmg cuak...aku nak nangis tapi tahan je la...aku kena kuat...tak kan aku nak sama naik je ngan anak aku....


Akhirnya ape lagi...admitt la....


tapi....ni la dia anak dara ku Nur Ardina Balqis Mohd Azif Syazwan....dia ligat macam tak sakit je...tu yang aku tak leh nak jangka langsung kisah demamnya...pagi tu lepas bangun dalam kul 8 gitu la...boleh dia melasak main kat Play Room (dah la bilik sebelah play room...tension aku...depan org tak kan aku nak garang2 sangat ngan dia, dah la tengah sakit, terpaksa merelakan je dia nak main itu nak main ini walaupun geram sangat aku tgk)


Hrm...patutnya kena duduk at least 3 hari coz doktor nak kasi ubat antibitoik melalui line tangan complete cicle 3 hari tapi Ahad aku ada course penting (Dina tak nak ngan sape, dia punya nangis mmg boleh bangun la budak2 lain) so aku mintak balik awal (dia macam org tak sakit, kejap2 g Play Room - aku yang macam org sakit...terbaring geram kat atas bed dia...hrmmmm....)

Ape-ape pun mmg sampai skang terasa lagi kalut - kabut - kusut dengan peristiwa ni...kalau abbie dia ada maybe tak cuak sangat...at least ada kekuatan sampingan bila berdua...cepatlah abbie start kerja kat sini balik...

2 comments:

  1. laa siannya dina we..nie dah ok x demamnyaa..patut sms awak xreply pun..auni ari tue demam baik demam baik..dkt sebulan jugak..dengan batuk selsema..last2 skali 2 mggu lepas..mmg panas giler smpai ayah ash suh mandi ngan ais..bawak gi klinik..lepas tue alhamdulillah smpai skrg dah ok dahh..risau kann we..sebab budak2 nie bukan leh lepa nk biar jek kalau demam..bahaya jadik pape sampai ke tua nanti menderita..

    ReplyDelete
  2. itu la na...sms awak saya baca pun sekali lalu je tak menyempat...itu la pasal nya kisah bebudak ni...demam berpanjangan lak tu...naik risau pulak

    ReplyDelete